Susipažinusiems su scrum projektų valdymo metodika, dažnai iškyla klausimas, kaip geriau vertinti užduotis – įprastai valandomis ar išbandyti istorijų taškus (story points). Užduoties taškas žymi vartotojo istorijos, reikalavimo ar užduoties dydį, tačiau nėra lygus laiko matavimo vienetui. Šie taškai yra naudojami scrum komandų ir suteikia galimybę prognozuoti, kiek pastangų reikės įdėti, norint pabaigti užduotį. Skamba puikiai, tačiau daugumos nuomone tą patį galima pasiekti ir prognozuojant valandomis, taigi kyla klausima, kokie yra vertinimo istorijų taškais privalumai ir kada jį pasirinkti?
Dažniausiai norint nusakyti bet kokio darbo kiekį yra vartojami laiko vienetai – minutės, dienos, valandos. Šiais matais esame įpratę nusakyti ne tik savo darbo, bet ir asmeninių veiklų trukmę, toks planavimas yra įprastas. Tačiau kalbant apie projektų ir užduočių valdymą dauguma susiduria su laiko įvertinimo problema – mat nusakyti, kiek laiko tiksliai užtruks viena ar kita užduotis gali būti sunku. Tai nutinka dėl kelių faktorių – žmogus nėra tokios užduoties atlikęs anksčiau, jis dirba su nauja įranga, komandos nariais, galbūt jaučia psichologinį spaudimą iš komandos atlikti užduotį per tam tikrą laiko kiekį, konkurenciją su kolegomis. Tokiais atvejais komandos nariai įvardiją apytikslį valandų kiekį, kuris gali būti gerokai trumpesnis ar ilgesnis, nei iš tikrųjų.
Norint išvengti netikslumų, projekto planavimui naudojami istorijų taškai. Šie taškai, priešingai nei laiko matavimo vienetai, yra orientuoti, ne į užduoties atlikimo greitį, bet į tai kiek užduočių komanda gali atlikti per vieną iteraciją (sprintą). naudojant užduočių taškus iš sprinto užduočių dažniausiai yra išrenkama viena, kuriai atlikti reikės mažiausiai pastangų. Ši užduotis yra įvertinama vienu tašku, o visos kitos užduotys yra vertinamos jos atžvilgiu – jei manoma, kad kitai užduočiai reikės dvigubai daugiau darbo, ji gauna 2 taškus ir taip toliau. Toks darbo trukmės vertinimas nesukelia streso ar tarpusavio konkurencijos tarp komandos narių, varžantis, kuris nuveikė daugiau ar mažiau. Tai leidžia jiems geriau jaustis ir labiau koncentruotis ties atliekamu darbu. Svarbu suprasti, jog istorijų taškai neturi jokių apribojimų, komanda tiesiog turi įvertinti kiek jų reikės užbaigti sprintą.
Kaip ir valandų, istorijų taškų naudojimas projektų planavime turi kelis trūkumus. Pripratinti komandą prie naujos vertinimo sistemos gali būti sunku. Dažnai pasitaikanti klaida pradedančiose scrum komandose, tai istorijų taškų prilyginimas valandoms. Komandos sąmoningai ar ne nusistato, jog istorijos taškas yra lygus tam tikram valandų skaičiui ir toliau netiesiogiai vertina savo užduotis valandomis, negaudami visų istorijų taškų privalumų.
Taip pat, tam kad šiais taškais naudotųsi efektyviai, nauja komanda ar naujas komandos narys, pirmiausia turi pereiti keletą iteracijų. Tik po kelių sprintų, komanda gali pilnai vertinti, kiek vidutiniškai istorijos taškų jie gali užbaigti vienos iteracijos metu. Tad tikslesnis projekto ar net pačios iteracijos trukmės planavimas yra galimas tik po kurio laiko. Šiuo atžvilgiu, užduočių vertinimas valandomis suteikia pranašumą metodikos taikymo pradžioje.
Dar viena klaida, su kuria susiduria komandos naudojančios istorijų taškus, tai tarpusavio lyginimas. įmonės ar komandos vadovai, mėgsta lyginti komandas tarpusavyje pagal tai, kiek istorijos taškų jie užbaigia per vieną sprintą. Tai daryti yra ne tik netikslinga, bet ir nenaudinga, mat komandos atlieka skirtingas užduotis ir jų istorijų taškai atitinka skirtingus darbo kiekius.
Viską apsvarsčius, kyla dvejonių, ką geriau rinktis – istorijos taškus ar įprastą planavimą paremtą valandomis. Istorijų taškai suteikia privalumų planuojant, komandai svarbu yra užbaigti sprintą ir pristatyti rezultatą, įvertinant darbų sudėtingumą. Komandos narių užduotys nėra suvaržytos laiku, taigi svarbu jį atlikti, o ne atlikti per tam tikrą laiką. Kita vertus, komandoms, kurios savo darbo planavimą remia laiku ir jį seka, istorijų taškai yra visiškai netinkami ir šiuo atveju geriau rinktis įprastą planavimą valandomis. Svarbu įvertinti ir suprasti kiekvienos komandos poreikius ir darbo specifiką, tik tokiu būdu bus pasiekti geriausi rezultatai.
Pasidalinkite, ką naudojate Jūs – valandas ar istorijos taškus?